Geïntegreerde marktbenadering voor Datapas via Skondras

De afgelopen jaren groeide Datapas met name door mond-tot-mond-reclame en via het eigen netwerk. Echter de behoefte ontstond om breder de markt op te gaan. Het bedrijf stond daarbij voor de keuze om een eigen sales-team op te richten om koude acquisitie te plegen, of daarvoor een externe partij in de arm te nemen. In de medezeggenschapsraad van de school van zijn kinderen ontmoette de directeur van Datapas de directeur van Skondras. Na enkele verkennende gesprekken besloot daarop, de marktbenadering bij Skondras onder te brengen.

 

"De inzet en het enthousiasme van de agent die de campagne uitvoert geven onze prospects een uitstekende eerste indruk van Datapas."

Schoolbesturen in het voortgezet onderwijs

De insteek van de campagne was om de besturen van grotere onderwijsinstellingen in de regio’s rond Haarlem te benaderen en te inventariseren of er behoefte en belangstelling bestond voor Cockpit, het softwarepakket voor de planningen control-cyclus van Datapas. Het doel was om afspraken te genereren met besturen die belangstelling hadden, zodat medewerkers van Datapas vervolgens een productpresentatie konden verzorgen en eventueel een implementatietraject konden starten. Het adresbestand stelde Datapas zelf samen op basis van de lijst van onderwijsinstellingen die de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) van het Ministerie van Onderwijs publiceert. Daarbij selecteerde het bedrijf met name grotere schoolbesturen in het voortgezet onderwijs. “De inzet en het enthousiasme van de agent die de campagne uitvoert geven onze prospects een uitstekende eerste indruk van Datapas.” zoals Datapas de samenwerking omschrijft. 

Datapas

Datapas zeer tevreden over samenwerking

In april startte de campagne, die gericht was op bijna 300 schoolbesturen. Datapas is  zeer tevreden met de manier waarop het product over het voetlicht wordt gebracht door Skondras: de schoolbesturen die Datapas bezoekt, hebben een goed beeld wat zij kunnen verwachten en wat Datapas hun te bieden heeft. 

Resultaten boven verwachting

De resultaten waren boven verwachting: Datapas rekende met circa 10 afspraken, maar tot december heeft Skondras reeds 25 afspraken weten te realiseren. Op grond van deze resultaten besloot Datapas om de doelgroep uit te bereiden met circa 450 besturen van basisscholen. Ook overweegt Datapas om in de toekomst Skondras in te schakelen om de markt te benaderen met andere producten en oplossingen in haar portefeuille. “De resultaten die Skondras tot nu toe heeft geboekt, overtreffen onze verwachtingen ruimschoots.” aldus Datapas. 

"De resultaten die Skondras tot nu toe heeft geboekt, overtreffen onze verwachtingen ruimschoots.”

Over Datapas

Datapas is een softwareontwikkelaar die zich toelegt op webapplicaties voor onderwijsinstellingen. Het Haarlemse bedrijf creëert oplossingen die met name gericht zijn op het beheer van de ondersteunende processen binnen scholen. Datapas levert onder meer software voor de planning- en control-cyclus, managementinformatietools, een beheerstool voor de interne opleidingsprogramma’s voor docenten en een gespecialiseerde webshop waarmee ouders met de school bijkomende kosten kunnen afrekenen, voor excursies bijvoorbeeld.

Klantprofiel

Uitdaging: 10 afspraken

Resultaat: 25 afspraken

Branche: Software

Bedrijfsgrootte: 15 medewerkers

Locatie: Nederland

Datapas

Binnen 1 werkdag antwoord

Vragen over deze case? Neem contact met ons op!

Ontvang je graag meer informatie of heb je behoefte aan advies? Laat hier je gegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.