Wat heeft sales van marketing nodig?

Wat heeft sales van marketing nodig?

De afdelingen sales en marketing binnen een bedrijf moeten heel nauw samenwerken. Beide hebben ze uiteindelijk dezelfde functie voor het bedrijf; het binnenhalen van nieuwe opdrachten. In veel bedrijven is de samenwerking tussen marketing en sales niet optimaal. Sales belt potentiële klanten te vroeg, waardoor zij afhaken. Of marketing geeft niet alle relevante informatie door aan sales, waardoor verkopers onverwachte vragen krijgen tijdens de verkoopgesprekken.

(meer…)

7 valkuilen bij het meten van marketingresultaten

7 valkuilen bij het meten van marketingresultaten

Meten is weten. Dit credo geldt voor bijna alles en zeker ook voor marketingresultaten. Het meten van resultaten is niet alleen belangrijk om de ROI van je campagnes te bepalen, je kunt de resultaten ook gebruiken om toekomstige campagnes te verbeteren. Nog belangrijker dan het meten van resultaten, is dat je dit goed doet. Als je je marketingresultaten niet op een goede manier meet, creëer je schijnzekerheid. Je krijgt onterecht de indruk dat je goed bezig bent. Of je gooit er veel geld tegenaan in de veronderstelling dat het slecht gaat, terwijl je in de praktijk goed op weg bent. En dat is zonde!

(meer…)

Van lead naar sales qualified lead: dit zijn de criteria

Van lead naar sales qualified lead: dit zijn de criteria

Er gaat een heel proces vooraf aan het moment dat een klant klaar is om een contract te ondertekenen. De lead moet eerst warm gemaakt worden voor jouw producten of diensten (marketing), voordat het salesteam contact op kan nemen met de klant. Als dit eenmaal gebeurd is, blijkt soms dat de klant toch nog niet helemaal klaar te zijn om een handtekening te zetten onder de overeenkomst. Soms blijkt zelfs dat de lead helemaal geen interesse heeft in jouw producten.

(meer…)

Het laatste harnas in sales

Het laatste harnas in sales

Onlangs bracht ik een bezoek aan het kledingmuseum in Haarlem. “Wat saai”, hoor ik je denken, maar het was zeer boeiend om te zien hoe kleding zich in de afgelopen duizenden jaren heeft ontwikkeld. Vooral de transformatie van het middeleeuwse harnas, tot het moderne pak van mannen (en soms vrouwen), vond ik interessant. In de loop van de tijd wijzigde het praktische doel van het ijzeren pak van bescherming naar statussymbool en decoratie. Vooral met de komst van vuurwapens bleek het pak zijn beschermende functie te verloren: kogels bleken de harnassen te doordringen. Zo gingen mannen stap voor stap lichtere kleding dragen. Om uiteindelijk in een modern pak of colbert rond te lopen.

(meer…)

Begrijp het aankoopproces van je klant en help hem beslissen!

Begrijp het aankoopproces van je klant en help hem beslissen!

Wil je ook zo graag weten wat er in het hoofd van je (potentiële) klant omgaat? Begrijpelijk! Heb je namelijk goed in kaart hoe je prospect denkt en doet, dan kan je jouw verkoopproces naadloos afstemmen op zijn of haar aankoopproces. Sinds we weten dat een B2B-klant zich gemiddeld voor 60% eerst zelf (online) oriënteert, betekent het dat zowel het marketingteam als het salesteam precies moet weten wanneer ze wat moeten doen. Je marketeers moeten je klant online zo goed mogelijk helpen, door op het juiste moment de juiste content te delen. Je verkopers zijn vervolgens aan zet wanneer je prospect met hen in gesprek gaat.

(meer…)

De impact van technologie op sales in 2018 en daarna

De impact van technologie op sales in 2018 en daarna

Aan het begin van dit jaar stelde ik de kritische vraag: verdwijnt sales door robotisering en artificial intelligence? We kunnen niet ontkennen dat technologische ontwikkelingen als artificial intelligence (AI), machine learning en robotisering, maar ook Internet of Things en de Cloud een enorme impact hebben en zullen hebben op zowel B2B als B2C verkoopprocessen. In de B2C is selfservice bijvoorbeeld al zo ver ontwikkeld, dat verkopers overbodig zijn geworden. Maar ook voor het B2B salesvak voorspelt World Economic Forum een verlies van meer dan 5 miljoen banen in de 15 meest ontwikkelde economieën in 2020. Weliswaar in combinatie met andere socio-economische en demografische veranderingen, maar toch.

(meer…)

Sales Enablement: ondersteun je B2B salesteam voor meer succes!

Sales Enablement: ondersteun je B2B salesteam voor meer succes!

We hebben al vaker benadrukt dat een ijzersterke samenwerking tussen marketing en sales steeds belangrijker wordt. Marketing en sales alignment draagt namelijk bij aan bedrijfsbrede doelstellingen: meer omzet en een hogere klanttevredenheid. Hierin zou een optimale klantbeleving een centrale plek moeten hebben. Hoe je dit bereikt? Met een holistische aanpak. Dat wil zeggen dat er op een eenduidige manier moet worden omgegaan met jouw (potentiële) klanten. Of je klant nou in contact staat met een verkoper, op je website zit of offline in aanraking komt met jouw bedrijf. In alle gevallen vraagt het een nauwe samenwerking tussen marketing en sales, maar ook tussen sales en andere afdelingen.

(meer…)