Om het succes van je online marketingcampagnes te bepalen, is het goed dat je de resultaten meet. Het meten van je resultaten biedt verschillende belangrijke inzichten die je bedrijf verder kunnen helpen. Wat is de ROI van je marketingcampagne? Welke onderdelen van de marketingcampagne hebben goed gefunctioneerd en welke niet? Er zijn oneindig veel factoren aan een marketingcampagne die je kunt meten. Je wilt daarom niet ten ondergaan aan analyseverlamming; zoveel diepgravende analyses uitvoeren op je marketingcampagne dat er van marketing zelf weinig meer terecht komt. Het is dus zaak om de belangrijkste indicatoren van een marketingcampagne te bekijken. Maar wat zijn deze?

Doelen en key performance indicators

Ieder bedrijf heeft doelstellingen. Een doelstelling van jouw bedrijf kan zijn om meer te verkopen aan Belgische bedrijven of om de omzet bij bestaande klanten te verhogen. Tegelijkertijd zijn er doelstellingen die meer specifiek zijn voor de marketingafdeling. Denk hierbij aan zaken als het vergroten van de naamsbekendheid of het reduceren van de marketingkosten.   Deze doelen kun je vertalen naar Key Performance Indicators, oftwel KPI’s. Dit zijn kengetallen die je kunt gebruiken om te bepalen of je je doelstellingen hebt behaald. In het voorbeeld van de uitbreidingsplannen in België is het marktaandeel een goede KPI. Ook voor je marketingafdeling en je marketingcampagnes heeft jouw bedrijf specifieke doelen en KPI’s.

De indicatoren

In de meeste gevallen is een online marketingcampagne slechts een onderdeel van het geheel. De opening van een kantoor in Gent is evengoed onderdeel van het plan om meer Belgische klanten binnen te halen. Een advertentie in een vakblad maakt ook onderdeel uit van je marketingcampagne.   Wel wil je graag de resultaten van je online marketingcampagne meten. Dit is niet alleen van belang om de campagnes in de toekomst te verbeteren. Je kunt zo ook de bijdrage van je online marketingcampagne aan andere doelstellingen beter inschatten.   Uiteindelijk zijn de KPI’s voor ieder bedrijf anders. Ieder bedrijf heeft immers verschillende doelen. Onderstaande KPI’s worden in vrijwel iedere organisatie gebruikt om het succes van online marketingcampagnes te meten.

Gemiddelde lead close ratio

De lead close ratio is een eenvoudige manier om het succes van een online marketingcampagne te bepalen. Welk percentage van de leads ondertekent uiteindelijk een contract? Let wel dat je verschillende conclusies kunt trekken uit de lead close ratio. Een hoge lead close ratio kan betekenen dat je een goede gerichte campagne hebt gevoerd. Een campagne met een groot bereik en een lage lead close ratio levert misschien onder de streep meer klanten op.

Hoe doen de verschillende kanalen het?

De aanwezigheid op meerdere kanalen brengt kosten met zich mee. Hoeveel bezoekers komen er via LinkedIn, Twitter of zoekmachines? Wat is de uiteindelijke conversie? Hoeveel klanten haal je binnen per kanaal? Deze KPI’s kunnen je helpen om toekomstige campagnes beter te kunnen targeten.

De impact van content (views, effectiviteit van cta’s)

Net als dat er verschillen zijn tussen bepaalde kanalen, zijn er ook verschillen tussen bepaalde soorten content. Welke blogonderwerpen scoren goed? Wat is de effectiviteit van de CTA die in je infographic zit verwerkt? Hoeveel leads doe je op via iedere landingspagina? Ook deze informatie is van grote waarde voor het verder verfijnen van toekomstige campagnes.

Keywords

Welke zoekwoorden gebruiken de bezoekers van de pagina’s die horen bij jouw online marketingcampagne? De gebruikte zoekwoorden leveren een schat aan informatie op. Soms bieden de gebruikte zoekwoorden zoveel inzicht dat je op basis van deze resultaten een nieuwe, gerichte marketingcampagne kunt starten.

Het aantal sql’s

Niet iedere lead die op jouw website komt is even geïnteresseerd in je diensten. Een student leest jouw e-book voor zijn opdracht. Een concurrent doet even wat inspiratie op door jouw landingspagina’s te bekijken. Marketing weet op basis van statistieken en ervaringen welke leads kansrijk zijn. Dit zijn marketing qualified leads (MQL). Het is zinvol om het aantal MQL’s te meten. Dit kan in de vorm van een percentage van het totale aantal leads of in een absoluut aantal.

Het aantal mql’s

Sales Qualified Leads (SQL’s) zijn leads die door de afdeling sales als rijp voor de verkoop worden ingeschat. Net als bij de MQL’s vormen ook het aantal SQL’s (absoluut of relatief) een goede indicator voor het succes van een marketingcampagne. Deze indicatoren kunnen desgewenst aangevuld worden met indicatoren die specifiek zijn voor jouw doelstelling. Als jouw organisatie wil uitbreiden op de Belgische markt, dan is het zinvol om het aantal Belgische leads als indicator toe te voegen. Wil je bedrijf een kostenbesparing doorvoeren op marketing, dan is de Cost Per Acquisition (CPA) een mogelijke KPI.

Het meten van de resultaten is pas het begin

Uiteindelijk is het meten van de KPI’s van je marketingcampagne slechts de eerste stap. Om goede en betrouwbare data op te bouwen over het succes van je online marketingcampagnes is meer nodig. Meet je de resultaten van je hele salesfunnel? Voer je benchmarks uit zodat je de resultaten van verschillende campagnes met elkaar kunt vergelijken? In andere woorden, meet je alles wat relevant is? Veel bedrijven meten wel hun marketingresultaten, maar doen dit onvolledig. Als gevolg hiervan krijgen ze een incompleet beeld van het succes van hun marketingcampagne. In deze blog lees je hoe je de belangrijkste valkuilen kunt vermijden bij het meten van je marketingresultaten.

Krijg meer inzicht in je campagne

Het meten van de resultaten van je marketingcampagne is van groot belang om het succes van je campagnes te bepalen. Hoe effectief zijn jouw online campagnes en welke bijdrage leveren zij bij het behalen van de (marketing)doelstellingen van het bedrijf? In dit artikel hebben we de KPI’s uitgelicht die het meeste inzicht geven in de resultaten van jouw online marketingcampagnes. Uiteraard is het wel zaak om hier KPI’s aan toe te voegen die passen bij jouw doelstellingen. Alleen op deze manier kun je zien hoe de online marketingcampagne bijdraagt aan de doelen van jouw organisatie.

Share This

Share this post with your friends!